wróć
Polski Związek Alpinizmu

Prokletije 2019

Opublikowano: 16-09-2019; 11:57 przez Ewelina Raczyńska | Modyfikacja: 16-09-2019; 11:58 przez Ewelina Raczyńska

W dniach 12 lipca – 4 sierpnia 2019 odbyła się XIV letnia wyprawa w Góry Przeklęte, zorganizowana przez Wielkopolski Klub Taternictwa Jaskiniowego, przy współudziale Speleoklubu Świętokrzyskiego. Wzięło w niej udział 27 osób. Kontynuowaliśmy działania w masywie Beliča oraz Kolaty. Głównym celem wyprawy była eksploracja Jaskini Złotej, Czarnego Szlaku oraz Przy Czerwonym.

Basecamp_under_Milky_Way_fot.Adam_Łada

W Jaskini Złotej zaczęliśmy od pomierzenia ciągu w kierunku III otworu oraz zlokalizowania na powierzchni IV otworu, widocznego w jaskini w postaci słupa światła wpadającego w stropie wysokiej sali. Równolegle prowadziliśmy eksplorację dolnych partii – sprawdzony został Meander za Błękitną Laguną (zakończony ciasną szczeliną), Meander Sióstr Miłosierdzia, Meander Bez Końca, Płytowiec, kominy na końcu dolnego piętra – wszystko się kontynuuje. Ciągi idące od Studni pod Trawersem ostatecznie wpadły do dolnego piętra jaskini w okolicy Grotu.

Równocześnie działaliśmy we wcześniej znanej jaskini Frizider. Udało się połączyć ją z Jaskinią Złotą w przewidywanym miejscu, wynikającym z pomiarów z poprzedniego roku. Ponadto wyeksplorowaliśmy Korytarz Turbo, Salę pod Soplem, a w jaskini jest bardzo silny przewiew.

Crystal Cave (Jaskinia Kryształowa), fot. Adam Łada

Sprawdziliśmy ponownie znaną wcześniej jaskinię Cedevita, która, jak wynikało z pomiarów, leży w okolicy partii za Płytowcem Jaskini Złotej. W wyniku kilku akcji udało się znaleźć połączenie obu jaskiń – powstał System Jaskini Złotej (Złota, Frizider, Cedevita), o sześciu znanych otworach, 2945 m długości i 183 m głębokości.

W jaskini Czarny Szlak sprawdziliśmy ostatnie obejście (bypass), i po uzupełnieniu pomiarów zaczęła się deporęcz jaskini oraz mozolne wycofywanie sprzętu. Jaskinia osiągnęła 1241 m długości przy 139 m deniwelacji.

Zakończyliśmy także działalność w jaskini Przy Czerwonym. Wyeksplorowaliśmy ostatnie znaki zapytania w najwyższym piętrze, kilka kominków i studni. Po uzupełnieniu pomiarów została ona zdeporęczowana. Jaskinia ma 1770 m długości i 210 m głębokości.

W masywie Beliča działania prowadziliśmy w Jaskini Lodu (dolny otwór Systemu Lodu-T5). W Partiach Za Lustrem niezbyt obszerny meander nadal się kontynuuje. Za sprawą mniejszej ilości śniegu na -60 m, udało się nam, pierwszy raz od kilku lat, kontynuować eksplorację w Prawych Ciągach (pod połączeniem z Jaskinią T5). Za studnią P80, na końcu błotnej pochylni, zjechaliśmy ok. 30 metrowym progiem na dno korytarza, zakończonego zawaliskiem. Sprawdziliśmy meander odchodzący na NE od tego korytarza, który po 20 metrowym zjeździe zakończył się syfonem na -312 m w stosunku do otworu Jaskini Lodu. Tym samym pogłębiliśmy system do 348 m przy 2261 m długości. W Jaskini Lodu jest jeszcze wiele tematów do sprawdzenia na kolejne lata.

Ice Cave (Jaskinia Lodowa), fot. Adam Łada

Podsumowując, w czasie wyprawy odkryliśmy i zmierzyliśmy 2676 m korytarzy w 7 jaskiniach, takich jak: Złota, Frizider, Cedevita, Lodu, Psychol, Przy Czerwonym, Czarny Szlak. Zrealizowaliśmy także kilka eksploracyjno-poznawczych wycieczek powierzchniowych oraz akcje fotograficzne w Jaskini Kryształowej oraz Jaskini Lodowej.

Chcielibyśmy podziękować Polskiemu Związkowi Alpinizmu za wsparcie finansowe oraz firmie Mercatum Sp. z o.o. za internet satelitarny.

Skład wyprawy:

Krzysztof Najdek (WKTJ, kierownik), Jan Barabach (WKTJ), Marzena Białczak (SŚ), Piotr Burczyk (SŚ), Michał Filipiak (WKTJ), Marcin Gorzelańczyk (WKTJ), Leszek Grabowski (WKTJ), Dominika Jankowiak (WKTJ), Katarzyna Kaczmarczyk (WKTJ), Ditta Kicińska (WKTJ), Urszula Kotewa (STJ KW), Sławomir Kozłowski (WKTJ), Agnieszka Kwiatkowska (WKTJ), Tomasz Lasota (SŚ), Adam Łada (WKTJ), Krzysztof Maciąg (SŚ), Anna Maćkowiak (WKTJ), Łukasz Marciniak (WKTJ), Robert Matuszczak (WKTJ), Mariusz Mucha (STJ KW), Paweł Niziołek (SŚ), Krzysztof Piotrowski (WKTJ), Norbert Skowroński (WKTJ), Grzegorz Sokół (WKTJ),  Agnieszka Szrek-Burczyk (SŚ), Anna Szwajkosz (WKTJ), Jakub Wyrzykowski (WKTJ).