UWAGA!
Tekst zamieszczony poniżej jest wyłącznie REGULAMINEM PROGRAMOWYM kursu i sam w sobie nie stanowi oferty szkolenia rowadzonego przez COS-PZA.
Kursy realizowane przez COS-PZA są wymienione w
‚Kalendarium’ na bieżący sezon.
Zasady uczestnictwa:
Celem kursu skałkowo-taternickiego jest kompleksowe szkolenie wspinaczkowe od podstaw do wspinaczek tatrzańskich w jednym cyklu. Przygotowuje do samodzielnego i bezpiecznego uprawiania wspinaczki w górach pozbawionych pokrywy śnieżnej. Ukończenie kursu i zdanie egzaminu uprawnia do otrzymania karty taternika.
Osoby niepełnoletnie mogą być szkolone po uzyskaniu pisemnej zgody podpisanej przez rodziców (prawnych opiekunów).
Forma zajęć: kurs składa się z wykładów, zajęć praktycznych i wspinaczek, zgodnie z załączonym wykazem. Program realizowany jest w skałkach i w górach (podział czasu – do uznania instruktora). Przynajmniej połowa wspinaczek górskich musi odbywać się w Tatrach, a pozostałe mogą być zrealizowane w innym rejonie o charakterze wysokogórskim. Zajęcia z autoratownictwa mogą odbywać się w terenie skałkowym.
Czas trwania: kurs powinien obejmować przynajmniej 16 dni zajęć w terenie (w tym 9 dni wspinaczkowych w górach).
Ilość szkolonych: na jednego instruktora do trzech osób.
Prowadzący: instruktorzy PZA – taternictwa i alpinizmu.
Absolwent otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu zgodnie z programem PZA, podpisane przez instruktora oraz kierownika kursu (jeśli kurs był organizowany przez klub lub szkołę wspinaczkową).
Warunkiem zaliczenia kursu jest opanowanie wymienionych w programie umiejętności praktycznych.
Organizator ma obowiązek wręczyć każdemu uczestnikowi program kursu, w celu umożliwienia klientowi kontrolowania jakości świadczonej usługi.
Treść zajęć
Tematy wykładów
1. Sprzęt i wyposażenie wspinacza: demonstracja i zapoznanie z działaniem całości sprzętu do wspinaczki letniej oraz innych elementów wyposażenia, zakres zastosowań, wady i zalety poszczególnych elementów.
2. Asekuracja:
– teoria asekuracji – różne rodzaje asekuracji, siły działające w układzie asekuracyjnym;
– obsługa przyrządów asekuracyjnych, zachowanie na stanowisku;
– stanowiska – budowa różnych typów stanowisk, stanowiska dolne, górne i pośrednie;
– prowadzenie wyciągu – taktyka prowadzenia wyciągu, prowadzenie jedno- i dwutorowe, łączność w zespole, specyfika prowadzenia w terenie kruchym, prowadzenie na trawersach, asekuracja w zejściu;
– asekuracja na lodowcach i specyfika wspinaczki zimowej (opcjonalnie) – uzmysłowienie odrębności i trudności działania w górach lodowcowych oraz w zimie.
3. Operacje linowe, autoratownictwo:
– zjazdy – budowa stanowisk zjazdowych, czynności przy wykonywaniu serii zjazdów, różne sposoby zjazdu i asekuracji w zjeździe, przejazd przez węzeł;
– wychodzenie po linie – różne metody wychodzenia, sytuacje wymagające wyjścia po linie, zasady poręczowania i poruszania się na poręczówkach;
– autoratownictwo w wypadkach związanych z odpadnięciem – nawiązanie kontaktu z poszkodowanym, metody uwalniania się asekurującego od ciężaru wiszącego partnera (przeniesienie ciężaru na stanowisko), sposoby dotarcia do poszkodowanego, metody opuszczania i zjazdu z rannym (w tym opuszczanie na związanych linach) oraz metody podciągania;
– pierwsza pomoc – udzielanie pierwszej pomocy z uwzględnieniem specyficznych sytuacji wypadków górskich;
– udział w akcjach ratunkowych – zachowanie w sytuacji usłyszenia sygnału pomocy, zasady współpracy z pogotowiem górskim, zasady zachowania się w akcji z użyciem śmigłowca.
4. Formacje skalne.
5. Taktyka:
– niebezpieczeństwa gór i wspinania – z naciskiem na występujące latem, niebezpieczeństwa zimowe i gór lodowcowych tylko w zakresie podstawowym; zachowanie się w sytuacjach awaryjnych związanych z załamaniami pogody; zagrożenia występujące w skałkach;
– strategia i taktyka: planowanie sezonu wspinaczkowego, wybór celów i dróg; zaplanowanie drogi podejścia, wariantów drogi, wycofów, drogi powrotu; dobór partnera; dobór sprzętu, wyposażenia itp.
– biwakowanie – biwak planowany i nieplanowany, biwaki zimowe tylko w zakresie podstawowym;
6. Style wspinania, skale trudności; rejony wspinaczkowe w Polsce.
7. Topografia i orientacja w terenie górskim:
– orientacja w górach – metody nawigacji w górach z wykorzystaniem mapy, kompasu i GPS;
– przewodniki i korzystanie z nich – główne typy przewodników, korzystanie ze schematów i opisów dróg ze szczególnym uwzględnieniem przewodnika WHP;
– topografia szczegółowa rejonu działania – piętra doliny, drogi podejść i zejść, przebieg ważniejszych dróg wspinaczkowych w ścianach i sposoby wycofania się z nich;
– najważniejsze rejony wspinaczkowe Tatr Polskich i Słowackich – ogólne omówienie ich charakterystyki z uwzględnieniem bazy noclegowej i szlaków turystycznych.
8. Etyka, organizacja, przepisy, historia:
– normy etyczne obowiązujące w środowisku wspinaczy, zagadnienia ochrony przyrody;
– formy uprawiania wspinaczki, formy organizacyjne wspinania; zasady uprawiania wspinaczki w Polsce, system szkolenia;
– przepisy regulujące uprawianie taternictwa – przepisy TPN, TANAP, PZA;
– historia alpinizmu i taternictwa – opcjonalnie.
Zajęcia praktyczne
Muszą zostać wyuczone następujące umiejętności:
– wiązanie się liną z zastosowaniem uprzęży i bezpośrednio;
– praktyczna znajomość węzłów: kluczka, ósemka, taśmowy (równoległy), podwójny zderzakowy, półwyblinka, wyblinka, flagowy, prusik, bloker, stoper taśmowy; zwijanie liny;
– dobieranie sprzętu do konkretnej drogi i poprawne noszenie go;
– samodzielne zakładanie punktów asekuracyjnych (kostki, kostki mechaniczne itp.);
– wykorzystanie punktów stałych i punktów naturalnych;
– wbijanie i wybijanie haków;
– łączenie punktów asekuracyjnch;
– budowanie stanowisk do wędki;
– budowanie stanowisk asekuracyjnych dolnych, górnych i pośrednich;
– obsługa 2 przyrządów asekuracyjnych w zakresie podawania, wybierania, hamowania liny oraz jej blokowania i odblokowania; przyrządy: kubek (dowolny rodzaj) lub płytka oraz półwyblinka z karabinkiem HMS; opcjonalnie dodatkowo grigri;
– asekuracja poprzez ciało;
– właściwe rozmieszczanie punktów przelotowych;
– prawidłowe prowadzenie liny jednożyłowej i dwużyłowej;
– przewiązywanie liny przez ring zjazdowy; zdejmowanie ekspresów podczas opuszczania;
– zakładanie stanowisk zjazdowych;
– przygotowanie liny i sprzętu do zjazdu;
– zjazd w przyrządzie wysokim i niskim wraz z odpowiednią autoasekuracją;
– zjazd ze stanowiskiem pośrednim;
– rozwiązywanie prostych sytuacji awaryjnych w trakcie zjazdu;
– wychodzenie po linie (prusikowanie);
– opuszczanie partnera na linie;
– uwalnianie się na stanowisku od ciężaru wiszącego partnera;
– łączenie lin pod obciążeniem i przepuszczanie węzła przez karabinek (najprostszą metodą);
– zwózka partnera w wysokim przyrządzie;
– wyciąganie partnera – przynajmniej jedną metodą (metoda U, flaszencug lub przeciwwaga);
– technika wspinania: wykorzystanie chwytów i stopni, ustawienia ciała – pozycja frontalna i boczna, wspinaczka statyczna i dynamiczna;
– zapoznanie z różnymi formacjami skalnymi i optymalnymi technikami ich pokonywania;
– korzystanie z literatury, sporządzanie opisów dróg, szkiców, mapek, planów taktycznych.
Obowiązuje przeprowadzenie treningu asekuracji na zrzutni.
W skałkach należy przekazać zasady bezpieczeństwa podczas bulderingu i metody podtrzymywania (asekuracji) bulderującego.
Wspinaczki
Wymagane jest minimum 16 dni zajęć terenowych (w tym przynajmniej 9 dni wspinaczkowych w terenie górskim). W górach zrealizowane mają być następujące punkty programu:
– droga prowadząca granią – w tym fragmenty z asekuracją lotną;
– droga prowadząca kominem;
– droga prowadząca ścianą;
– schodzenie drogą wspinaczkową;
– minimum 3 drogi co najmniej 10 wyciągowe;
– drogi o trudnościach IV w skali UIAA oraz sprawne prowadzenie przez każdego z kursantów wyciągów o trudnościach co najmniej III w skali UIAA; w miarę możliwości zalecane drogi o wyższej klasie trudności;
– poznawanie wycofów ze ścian w terenie;
– wycofywanie się ze ściany serią zjazdów w ilości umożliwiającej przećwiczenie głównych metod zjazdu (przyrząd wysoki i niski); zalecany zjazd ze stanowiska samodzielnie skonstruowanego przez kursantów w oparciu o stałe punkty;
– wspinaczka na szczyt leżący poza otoczeniem doliny, w której odbywa się zasadnicza część szkolenia (z uwzględnieniem aspektów topograficznych);
– wspinaczki z zastosowaniem liny dwużyłowej;
– ćwiczenia autoratownictwa w terenie w zakresie j.w.
Opcjonalnie:
– wspinaczki techniką sztucznych ułatwień;
– biwakowanie w górach.
– wspinaczki nocą.