wróć
Polski Związek Alpinizmu

Hagengebirge 2021

Opublikowano: 7-11-2021; 9:32 przez Emilia Karnecka | Modyfikacja: 7-11-2021; 9:36 przez Emilia Karnecka

Na przełomie lipca i sierpnia 2021 roku miała miejsce 20. wyprawa w austriacki masyw Hagengebirge. Dzięki bardziej przewidywalnej sytuacji covidowej niż w zeszłym roku, udało się wszystko w miarę płynnie i szybko zorganizować. Zjawiliśmy się również na masywie w większej liczbie osób niż rok wcześniej.

Jaskinia Ciekawa

Jak co roku, dużą część naszej aktywności przeznaczyliśmy na działalność w Jaskini Ciekawej. W znacznym stopniu odbyła się ona pod znakiem wycofywania sprzętu z rejonu Studni Jednej Nocy, gdzie w poprzednich latach z dwóch różnych miejsc dotarliśmy do strefy występowania zawieszonych syfonów. Znajdujący się w południowej części jaskini Meander Stropowy, konsekwentnie eksplorowany jest od kliku lat. Wspina się mozolnie pod górę ku wschodowi, co wzbudzało w nas nadzieję na odkrycie nowego otworu. W tym roku udało się odkryć tam kolejne 166 m. Niestety natrafiliśmy na przeszkodę wodną – jeziorko z niedużym prześwitem powietrza, a dalej za Galerią Bosych Stóp… syfon, położony niemalże na poziomie wysokości otworu jaskini. Wszystko wskazuje więc na to, że eksploracja ciągów położonych w tym bardzo odległym miejscu dobiegła końca. Niedużych odkryć dokonano w rejonie Cichego Meandra w Partiach Baltazara Gąbki, gdzie wrócono po kilku latach. W innym rejonie jaskini, w dość odległych partiach Meandra Zachodniego eksplorowano Zimny Meander. To schodzący w dół na 50 m obiecujący meander z dość silnym przepływem powietrza. Jego eksploracja została zakończona nad kaskadą. Działaliśmy również poniżej Studni z Młotkiem. To jedyne miejsce w jaskini, gdzie dochodzimy bezpośrednio z powierzchni. Odkryliśmy tam 50 długości ciasny meander.

W Jaskini Ciekawej odkryliśmy łącznie 467 m. W ich wyniku jaskinia mierzy 22368 m i 639 m głębokości.

Most linowy w Jaskini Ciekawej. Fot. Robert Głód

B3/6

Jaskinia leży nad jednym z głównym rozgałęzień w Jaskini Ciekawej. Od lat nasze zainteresowanie nią zorientowane jest wokół prób połączenie obu jaskiń, co dałoby zwiększenie deniwelacji. W tym roku mimo zmierzenia nowych 30 m, zwiększających głębokość o 15 m, podjęliśmy decyzję o wycofaniu się z jaskini. Ma ona długość 276 m i głębokość 154 m.

Pomiary w Jaskini Poprzecznej. Fot. Łukasz Stankowski

Kitzgrabenschacht

Kończąc poprzednią wyprawę zostawiliśmy jaskinię z głębokością 104 m. W jaskini tej, w partiach pionowych, utrudnieniem jest duża ilość wody, co jest znamienne dla obiektów położonych w depresji Kitzgraben i pobliskiej okolicy. Z tego powodu planowanie wyjść musi odbywać się z dużą ostrożnością. W tym roku po zjechaniu kilku mniejszych studni i ostatniej głębokiej na 136 m, na głębokości 270 m znaleźliśmy piętro horyzontalne. Wiele wskazuje na to, że te stosunkowo dobrze rozwinięte ciągi nawiązują do dobrze poznanego piętra na poziomie 1700 z Jaskini Ciekawej. Póki co, poziome ciągi, zmierzają w kierunku przeciwnym do Ciekawej, co daje szansę na poznanie nowej rozległej horyzontalnie jaskini. W tym roku w Kitzgrabenschacht odkryliśmy 433 m, obecnie mierzy ona 607 m. Pogłębiliśmy jaskinię z -104 m do -276 m.

Działalność powierzchniowa

Prowadziliśmy ją działając zarówno z bazy jak i z obozu wysuniętego. Efektem działalności jest odkrycie kilku jaskiń niekompletnie zachowanego piętra na wysokości około 2100 m n.p.m. W większości przypadków mają stosunkowo komfortowe do poruszania się ciągi poziome połączone w powierzchnią kominami. Najciekawszą z nich jest jest Jaskinia Poprzeczna o długość 419 m i głębokości 27 m, pozostałe to Jaskinia Muminków o długości 61 m i deniwelacji 14 m oraz Jaskinia z Lustrami o długości 151 m i głębokości 23 m. W niewielkiej Przekornej Studni skartowaliśmy 19 m (głębokość: 18 m).

Łącznie na wyprawie w 2021 roku skartowaliśmy 1580 m.

Dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do zorganizowania wyprawy: Polskiemu Związkowi Alpinizmu za wsparcie finansowe oraz Landesverein für Höhlenkunde in Salzburg za pomoc organizacyjną. Ponownie mogliśmy liczyć na wsparcie sklepu Rojam oraz firmy Fjord Nansen.

Wyprawa „Hagengebirge 2021”, zorganizowana przez Sopocki Klub Taternictwa Jaskiniowego odbyła się w dniach 23.07.2021 – 14.08.2021 r. Wzięli w niej udział: Katarzyna Balas (AKG), Krzysztof Chojnacki (SW), Małgorzata Czeczott (UKA W-wa) Joanna Gawęska (KKTJ), Robert Głód (KKTJ), Jakub Grubba (SKTJ), Grzegorz Guziak (ST), Karol Makowski (SKTJ), Rafał Mateja (SG Wrocław), Tomasz Niemiec (AKG), Jakub Nowak (KKTJ), Tomasz Olczak (SKTJ), Aleksandra Parczewska (SKTJ), Michał Parczewski (ST), Jarosław Paszkiewicz (SKTJ), Radosław Paternoga (SKTJ), Michał Pietrzak (ST), Izabela Przybysz (SKTJ), Joanna Przymus (RKG Nocek), Magdalena Sarapata (RKG Nocek), Aliaksandr Sinkavets (AKG), Magdalena Sitarz (ST), Łukasz Stankowski (KKTJ), Jacek Szczygieł (KKS), Marek Wierzbowski (UKA W-wa) – kierownik, Adam Władziński (SKTJ), Joanna Zdżalik (AKG).