Program „W górę – Akademia Młodego Wspinacza” to popularyzacja wspinaczki sportowej wśród dzieci i młodzieży, obejmująca komponenty zajęć sportowych we wspinaczce sportowej dla dzieci i młodzieży, zakup sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia zajęć, szkoleń dla osób prowadzących zajęcia oraz bezpłatnych wydarzeń dla dzieci i młodzieży.
NA STRONIE: |
ZOBACZ TEŻ: |
KOORDYNATORKA PROJEKTU KOORDYNATOR REGIONALNY |
Niniejszy program został przygotowany w oparciu o materiały opracowane przez dr Wacława Sonelskiego, autora większości publikacji na polskim rynku wydawniczym, dotyczących wspinaczki halowej. Inicjatora programu – w każdej szkole sztuczna ściana wspinaczkowa. Treści zaczerpnięte z publikacji dr W. Sonelskiego zostały wykorzystane za jego wiedzą i zgodą.
Opracowany program wychodzi naprzeciw oczekiwaniom młodzieży wchodzącej w trudny okres dojrzewania, która pragnie aktywnie spędzać czas, rozwijać swoje indywidualne zainteresowania, realizować się i spełniać swoje marzenia poprzez aktywność ruchową.
Realizowane podczas zajęć bloki tematyczne (asekuracja, techniki linowe, itp.) będą w przyszłości znakomitą formą przygotowania do dalszej nauki w szkołach ponadpodstawowych przygotowujących do podjęcia szkolenia lub pracy w służbach mundurowych: policja, straż miejska, wojsko, służba ochrony mienia.
Program szkolenia będzie aktywnie i świadomie kształtował umiejętności ruchowe, sprawność fizyczną, osobowość i psychikę uczniów. Wysoki proces szkolenia sportowego będzie harmonijnie współistniał z wysokim poziomem nauczania ogólnego, duży nacisk zostanie położony na rozwój sfery intelektualnej, emocjonalnej i wychowawczej co zapewni pełny i prawidłowy rozwój dzieci.
Realizacja programu będzie miała na celu wypracowanie u dzieci właściwych postaw moralnych i etycznych. Nauczanie ich szacunku do siebie, swojej pracy, ludzi i otaczającego ich środowiska. Pokaże im, że aktywność ruchowa jest świetną formą rozrywki, może być skuteczną alternatywą dla nałogów, uzależnień, chorób cywilizacyjnych, agresji. Taka edukacja pozwoli, by młodzież świadomie wybrała wartości i mogła kroczyć w dalszym życiu pełna nadziei i wiary w siebie. Planowane zajęcia są w całości nieodpłatne i skierowane do wszystkich chętnych dzieci i młodzieży szkół podstawowych.
CELE EDUKACYJNE
Cele główne:
- Upowszechnienie wspinaczki sportowej, jako dyscypliny w pełni bezpiecznej.
- Uświadomienia potrzeby prowadzenia zdrowego stylu życia i dbałości o prawidłową postawę ciała.
- Stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju.
- Wyszkolenie „wspinacza” w zakresie technik asekuracji, techniki ruchu, przekazanie podstawowej wiedzy o bezpiecznym uprawianiu wspinaczki sportowej na sztucznej ścianie wspinaczkowej.
- Udział w zawodach sportowych.
Cele szczegółowe:
- Utrwalanie „nawyku ruchowego”, tzw. potrzeby ruchu wśród młodzieży.
- Poprzez wykonywanie poprawnej asekuracji, budowanie zaufania wśród młodzieży poprzez prostą zależność – wspinacz – asekurant.
- Nauka i doskonalenie techniki ruchu.
- Zapoznanie z podstawowym sprzętem wspinaczkowym i bezpiecznym wykorzystaniem podczas wspinaczki.
- Zasady rywalizacji we wspinaczce sportowej, organizacja zawodów wspinaczkowych oraz udział w zawodach organizowanych przez Polski Związek Alpinizmu, a także przez inne kluby.
ZADANIA
Zadania są zgodne z zadaniami określonymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego. By osiągnąć przedstawione cele powinno się:
- Wspomagać i ukierunkować rozwój osobowości dziecka zgodnie z ogólnie przyjętym systemem wartości.
- Dostarczać niezbędnych wiadomości oraz kształtować umiejętności wykorzystywania ich do pracy nad rozwojem fizycznym.
- Motywować do dbałości o zdrowie własne i innych.
- Wspierać aktywność poznawczą i twórczą.
- Organizować warunki zapewniające prawidłowy rozwój fizyczny, moralny oraz społeczny.
- Szanować prawa dziecka.
- Zapewnić atmosferę życzliwości, akceptacji i szacunku dla siebie i innych.
- Wspierać prozdrowotne i proekologiczne działania dziecka.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE
Zajęcia prowadzone są maksymalnie 3 razy w tygodniu po jednej godzinie zegarowej na grupę, Zajęcia odbywają się bez podziału na grupy dziewcząt i chłopców. Zajęcia odbywają się na:
- sztucznej ścianie wspinaczkowej,
- w plenerze – naturalne skałki.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
1. Zapoznanie dzieci z technikami asekuracji- ok. 20 jednostek lekcyjnych.
1.1. Wprowadzenie do techniki asekuracji (cel, metody)
1.2. Sprzęt
1.3. Węzły i wiązanie się – podstawowe węzły wspinaczkowe.
1.4. Technika zachowania się w ścianie – zasady bezpieczeństwa.
1.5. Zeskok ze ściany
1.6. Wykorzystanie materaca
1.7. Asysta
1.8. Asekuracja liną – „na wędkę”
2. Nauka i doskonalenie techniki ruchu „wspinacza” – 20 h.
2.1. Podstawy techniki ruchu (stawanie, chwytanie) – zasady przemieszczania się.
2.2. Wspinaczka techniką naturalną.
2.3. Pozycja frontalna i boczna
2.4. Stabilizacja ciała – efekt zawiasu (pion i przewieszenie)
2.5. Rozpory
2.6. Techniki wypoczywania
2.7.Małpi zwis
3. Nauka wspinaczki w różnych formacjach skalnych – technika wspinania – 10 h.
3.1. Wspinaczka naturalna (płyta, ściana)
3.2. Zacięcie – technika wspinaczki w zacięciu
3.3. Wspinaczka w lekkim przewieszeniu
3.4. Pokonywanie małego okapu
4. Wprowadzenie podstawowych technik linowych – 5 h
4.1. Zakładanie stanowiska.
4.2. Autoasekuracja – wspinacza, sprzętu!, autoasekuracja podczas zjazdu.
4.3. Zjazd w pionie i przewieszeniu ze stanowiska stojącego
5. Przekazanie podstawowej wiedzy o wspinaniu – 5 h.
5.1. Istota wspinania i zasady uprawiania wspinaczki jako sportu
5.2. Gałęzie sportu wspinaczkowego
5.3. Terminologia – rzeźba skalna, sprzęt, technika wspinaczki
5.4. Ocena trudności technicznych
5.5. Zasady bezpiecznego wspinania
6. Działania wychowawcze:
6.1. Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa podczas zajęć i zawodów sportowych.
6.2. Wdrażanie do współdziałania w grupie.
6.3. Wdrażanie do czynnego wypoczynku.
6.4. Pomoc koleżeńska podczas wykonywania ćwiczeń.
6.5. Budowanie zaufania wśród dzieci.
SPOSOBY OSIĄGANIA CELÓW
Zasady nauczania:
Świadomości i aktywności – dziecko musi znać cel swojej pracy, rozumieć zadania oraz brać aktywny udział w ich wykonywaniu.
Poglądowości – zasada ta realizowana jest przez pokaz i objaśnienie danego ruchu.
Systematyczności – ćwiczenia powinny być tak dobierane, aby odpowiadały aktualnym umiejętnościom technicznym i sprawności ruchowej ćwiczących.
Trwałości – polega na ciągłym powtarzaniu danego ruchu i przekształcenia go w nawyk.
Przystępności i indywidualizacji – dostosowanie programu do poziomu umiejętności ćwiczących
Metody nauczania:
Analityczna – polega na dzieleniu danego ćwiczenia na proste czynniki i nauczaniu go osobno a następnie łączeniu ich w jedną całość.
Syntetyczna – jest to podstawowa metoda w nauczaniu techniki i polega na nauczaniu danego elementu w całości.
Kompleksowa – czyli kombinowana z dominacją jednej z metod.
Formy nauczania:
Zabawowa – ma na celu uatrakcyjnienie zajęć nauczania nowego elementu, stosujemy ją wyłącznie przy nauczaniu elementów techniki.
Zadaniowa ścisła – ma na celu nauczenie, ugruntowanie i doskonalenie wykonywanego ćwiczenia, obejmuje ćwiczenia mające na celu nauczanie i doskonalenie techniki i taktyki wspinania.
PROCEURY OSIĄGANIA CELÓW
Na każdych zajęciach dobierać treści z większości działów, tak by się one wzajemnie wspierały i uzupełniały. Zajęcia wychowania fizycznego tak prowadzić, by zapewnić dzieciom bezpieczeństwo. Metody i formy zajęć dostosować do możliwości rozwojowych dzieci. Prowadzić zajęcia w korelacji ze ścieżkami edukacyjnymi. Zwiększyć liczbę godzin zajęć prowadzonych na świeżym powietrzu w miarę możliwości pogodowych – wyjazdy w naturalne skałki. Podczas zajęć zapewnić ćwiczącym atmosferę radości, kierowanej swobody i ekspresji twórczej. Mobilizować dzieci do udziału w szkolnych zawodach sportowych a także w zajęciach pozalekcyjnych. Spójnie merytorycznie i logicznie przekazywać informacje teoretyczne i praktyczne.
ZAŁOŻONE OSIĄGNIĘCIA PODSTAWOWE
Po ukończeniu kształcenia dziecko powinno:
– Dbać o higienę osobistą, zdrowie i prawidłową postawę ciała.
– Wykazać się umiejętnością diagnozowania własnej sprawności fizycznej i umiejętności ruchowych.
– Samodzielnie przeprowadzić ćwiczenia przygotowujące do wysiłku, jak również, ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne i relaksacyjne po wysiłku.
– Wykazać aktywność ruchową o charakterze rekreacyjno-sportowym we wspinaczce sportowej.
– Posiadać umiejętności w zakresie asekuracji partnera w układzie wędki.
– Znać zasady techniki poruszania się w ścianie pionowej i je zastosować we wspinaczce.
– Używać poprawnej terminologii nazewnictwa ćwiczeń i sprzętu
– Znać podstawy taktyki wspinania.
PONADPODSTAWOWE
Po zakończeniu kształcenia dziecko powinno:
– Znać i stosować zasady bhp podczas zajęć sportowych.
– Korygować postawę współćwiczącego – w zakresie techniki ruchu i asekuracji.
– Samodzielnie przeprowadzić rozgrzewkę i dobrać zestaw ćwiczeń, w zależności od rodzaju wysiłku.
– Poprawnie asekurować partnera w układzie wędki oraz wykonywać poprawnie dolną asekurację wspinacza.
– Znać zasady techniki poruszania się w ścianie przewieszonej i je zastosować we wspinaczce.
– Współorganizować zawody sportowe oraz znać przepisy rywalizacji sportowej we wspinaczce sportowej.
– Umieć udzielić pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.
– Znać podstawy taktyki wspinania i stosować je we wspinaniu.
OCENIANIE
Ocenianie jest złożonym elementem całego procesu dydaktycznego. Zadaniem oceny jest:
– Motywowanie do samodoskonalenia się.
– Poznawanie własnej sprawności fizycznej.
– Możliwość samorealizacji i samooceny własnych postępów.
– Ocenianie zdobytych i opanowanych umiejętności i wiadomości.
– Jej jasność i zrozumiałość.
– Uwzględnianie indywidualnych predyspozycji i możliwości ucznia
EWALUACJA PROGRAMU
Jest to systematyczne rejestrowanie i analizowanie informacji o procesach edukacyjnych a także w jakim stopniu są realizowane zadania edukacyjne. Wyniki ewaluacji są podstawą do:
– Poprawy jakości procesu dydaktycznego.
– Dalszego rozwoju poprzez wprowadzanie korekt wynikających z realizacji programu.
– Kontroli wyników wykonywanych zadań edukacyjnych.
Formą ewaluacji są ankiety skierowane do dzieci, dotyczące np.:
– Rozwoju zainteresowań wspinaczką sportową.
– Motywacji do ćwiczeń fizycznych.
– Wiadomości, jakie opanowało dziecko po ukończeniu kształcenia.
W realizacji programu zajęć sportowych obowiązywał będzie zestaw przepisów, zasad oraz metod postępowania ujętych w przepisach wspinaczki sportowej Polskiego Związku Alpinizmu. Ponieważ zajęcia sportowe itd. zostały zaplanowane dla grupy wiekowej dzieci ze szkoły podstawowej, zapożyczyliśmy z przepisów PZA regulaminy dotyczące właśnie tych grup wiekowych. Planujemy w przeważającej części udział tej samej grupy młodzieży oraz kadry w zajęciach. Z uwagi na obszerność dokumentu (80 stron), przepisy dostępne są pod linkiem: http://pza.org.pl/wp-content/uploads/2018/05/2018-05-28-przepisy-ws.pdf
- Celem prowadzenia zajęć sportowych jest nauka i doskonalenie umiejętności ze wspinaczki sportowej, rozwój psychomotoryczny uczestników zajęć oraz upowszechnianie wspinaczki sportowej w środowisku lokalnym.
- Z zajęć mogą korzystać dzieci i grupy zorganizowane w wieku szkoły podstawowej.
- Zajęcia odbywają się w grupach nie przekraczających 15 osób na jedną osobę prowadzącą zajęcia wg ustalonego rozkładu zajęć.
- Na teren obiektu sportowego uczestnicy zajęć mogą wejść pod opieką nauczyciela, trenera, instruktora bądź innej osoby odpowiedzialnej za prowadzenie zajęć.
- Zajęcia sportowe prowadzone są nieodpłatnie.
- W zajęciach uczestniczyć mogą uczniowie po złożeniu deklaracji zgody przez rodziców lub prawnych opiekunów na udział w zajęciach sportowych i braku przeciwwskazań lekarskich na udział w tych zajęciach.
- Każdy uczestnik zajęć sportowych składając deklarację uczestnictwa w zajęciach, zobowiązuje się do przestrzegania warunków niniejszego Regulaminu oraz innych zasad wynikających z realizacji programu.
- Uczestnicy zajęć sportowych w szczególności grup początkujących powinni być wyposażeni w sprzęt ochronny: w kaski, ochraniacze we własnym zakresie. Uczestnicy zajęć nie posiadający własnego sprzętu ochronnego mogą go wypożyczyć na udział w zajęciach.
- Obowiązkiem uczestnika zajęć jest informowanie instruktora przed przystąpieniem do zajęć o swojej każdorazowej niedyspozycji, pogorszeniu samopoczucia w trakcie trwania zajęć oraz innych ograniczeniach uniemożliwiających wykonanie ćwiczeń.
- Uczestnicy zajęć sportowych muszą być ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków.
- W przypadku nie stwierdzenia rażących uchybień organizator zajęć zwolniony jest z odpowiedzialności za ewentualnie zaistniałe w trakcie zajęć sportowych wypadki.
- Prowadzący zajęcia nie ponoszą odpowiedzialności za szkody związane z uszkodzeniem lub kradzieżą osobistego wyposażenia uczestnika zajęć używanego na zajęciach sportowych w czasie ich trwania i bezpośrednio przed i po nich.
- Stawienie się dziecka na zajęcia sportowe jest równoznaczne z potwierdzeniem braku przeciwwskazań u dziecka do uczestnictwa w nich.
- Uczestnicy zajęć zobowiązani są do przestrzegania zaleceń instruktora dotyczących zachowania bezpieczeństwa w czasie zajęć, a w szczególności sposobu wykonywania ćwiczeń i zadań ruchowych.
- Za szkody materialne wypożyczonego sprzętu użytkowanego przez uczestnika zajęć sportowych koszty naprawy ponoszą rodzice.
- Za powtarzające się łamanie Regulaminu uczestnicy mogą ponieść karę w postaci zawieszenia ich udziału w zajęciach sportowych.
- Każda grupa objęta będzie opieką sportową oraz organizacyjno – opiekuńczą (wychowawca, trener, instruktor, nauczyciel wychowania fizycznego) co zapewni bezpieczne warunki do przeprowadzenia zajęć wynikające z realizacji programu.
- Przystąpienie do zajęć obliguje uczestników do przestrzegania regulaminów obowiązujących na obiektach sportowych, na których odbywają się zajęcia programowe.
- Uczestnicy są zobowiązani do słuchania poleceń opiekunów, wychowawców grup oraz trenerów i instruktorów
- Skargi i uwagi dotyczące funkcjonowania zajęć można zgłaszać do organizatora zajęć.
Program dofinansowano ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, których dysponentem jest Minister Sportu i Turystyki